Isa op avontuur

Oslo en Bygdøy

Eigenlijk wilde ik maar één verslagje per week maken, maar afgelopen weekend is absoluut het delen waard. Het was zelfs zo geweldig, dat ik dit stukje nu voor de tweede keer schrijf, omdat hij de eerste keer niet opsloeg.
Het begon op zaterdag wat stroef, dus toen ik besloot ik een hotelletje te boeken in Oslo. Zo gezegd, zo gedaan. Niet veel later zat ik met mijn koffer in de t-bane op weg naar de stad. Onderweg kon ik al een beetje kijken wat ik allemaal zou kunnen doen. Ik zag dat er stranden, musea, bergen en bossen waren in de buurt, dus er was keuze zat.

Nadat ik mijn koffer in mijn hotelkamer had gezet, kon ik echt op pad. Ik had met Audrey afgesproken op het station, dus daar liep ik naar toe. We liepen samen nog een stukje door de stad. Ik had al leuke zijstraatjes ontdekt en online had ik Cafe Amsterdam gezien. Het spreekt voor zich dat ik daar wel even wilde kijken. We liepen dus door de vrieskou naar het café. Hier was het nog niet erg druk, maar wel gezellig. Buiten stonden een paar oranje fietsen en er hingen Nederlandse vlaggen. Bij de ingang stond echter ook een Belgische vlag, dus dat was teleurstellend. Van binnen was het café zeker gezellig, maar niet per se erg Nederlands. Ik bestelde een (Vlaams) biertje en zes (6) bitterballen en betaalde er 20 euro voor. Uiteindelijk hebben Audrey en ik vier uur lang in het café gezeten. Ik kwam tot de conclusie dat het allemaal een beetje teleurstellend was. De vlaggetjes op het eten waren Noors, de bitterballen lauw en de hamburgers Amerikaans. Het enige Nederlandse was de jongen achter de bar, die op de fiets naar Oslo was gekomen.

De volgende dag sliep ik eerst heerlijk uit en daarna ging ik rustig ontbijten in de (veel te drukke) ontbijthal van het hotel. Ik wilde vandaag naar het water, dus ik keek online wat ik daar kon doen. Ik zag het Kon-Tiki Museum. Dit museum was vlakbij het water. Er zouden grotten en een levensgrote boot zijn, dus ik pakte de bus naar Bygdøy (ik gok dat je dat uitspreekt als “Buugdeui”). Vanuit het hotel ging er direct een bus heen, dus ik kon lekker uit het raam turen naar de besneeuwde straten van Oslo. Onderweg reden we langs het Noorse Volksmuseum (“Norsk Folkemuseum”). Ik stapte meteen uit en voor ik het doorhad, stond ik al in de rij voor een kaartje. Het Volksmuseum is te vergelijken met het Nederlands Openluchtmuseum. Er was een dorpje met oude huizen en heel veel oude boerderijen. Het was leuk om te zien hoe de boerderijen door de jaren heen waren veranderd. Alleen na het zoveelste houten huisje raak je wel verveeld. Het hoogtepunt van het museum was de Gol Stavekirke. Ik kan in ieder geval oprecht zeggen dat ik alles van het museum heb gezien.

Na het Noorse Volksmuseum had ik nog maar 5 kilometer gelopen, dus ik liep door naar het volgende museum. Ik kon natuurlijk niet weggaan zonder het bezoeken van het Kon-Tiki Museum. Het was een klein museumpje bij het water. Er waren in dezelfde straat nog drie musea, dus ik zou genoeg tijd hebben om me te vermaken. Ik kocht een kaartje en was meteen onder de indruk van het grote schip middenin het museum. Het verhaal van Kon-Tiki was absoluut interessant. Er hing onder de boot ook een levensgrote walvis en verschillende andere vissen. Het was allemaal erg indrukwekkend. Hoewel ik in een korte tijd het hele museum wel had gezien, denk ik dat ik echt wat heb geleerd.

Toen ik het Kon-Tiki Museum uitliep, was de zonsondergang al begonnen. Het was net drie uur geweest, dus de zonsondergang zou nog wel even duren. Toen ik door de gebouwen heen de zon in het water zag zakken, wist ik dat ik naar een nog mooiere locatie wilde gaan om de zonsondergang vast te leggen. Ik stapte weer op de bus en reed zo snel mogelijk naar Huk. Ik liep door het besneeuwde natuurgebied en het uitzicht benam me alle adem. Ik denk niet dat er woorden genoeg zijn om duidelijk te maken hoe mooi het daar was. Geen enkel woord en geen enkele foto doet eer aan zo veel schoonheid.

19,5 kilometer later kwam ik weer aan in Haslum. Doordat het -9 was, voelde ik een groot deel van mijn lichaam inmiddels niet meer, ondanks de thermobroek, thermohandschoenen en de ski-jas. Ik voelde me helemaal voldaan en sliep heerlijk.