Isa op avontuur

Drie weken

In Noorwegen had ik in eerste instantie één doel: het behalen van de eerste drie weken. Pas na drie weken mocht ik voor mezelf beslissen of ik wilde blijven of niet. Sommige dagen leek het onmogelijk dat ik dat doel ooit zou gaan halen. Drie weken leek veel te lang om vol te houden. Ik kwam met moeite die ene week door.
Morgen ben ik precies drie weken in Brighton. En zoals ik in mijn vorige blog schreef, zijn de dagen voorbij gevlogen. Ik heb ontzettend genoten van iedere dag. Zelfs van de dagen waarop ik gewoon thuis in bed heb gelegen. Ik kan haast niet geloven dat de tijd zo snel is gegaan. Dus het is geen vraag meer of ik wil blijven of niet; ik kijk heel erg uit naar de komende tijd!

De dag na mijn vorige blog heb ik Kaylah ontmoet. Kaylah komt uit Australië en blijft hier 11 maanden. We hebben inmiddels een paar keer geluncht. Afgelopen week hebben we ook 'that little teashop in the Lanes' ontdekt en ik denk dat dat nu mijn favoriete plekje in de stad is voor lunch. Het is zo ongeveer het schattigste kleine theehuisje dat ik ooit heb gezien. Ze hebben verrukkelijke soorten thee in verschillende soorten leuke theepotten en absoluut heerlijke, verse scones. Aanrader!

Verder was afgelopen zondag het feestje van Sid. Sid is vandaag 7 geworden en hij vierde zijn verjaardag op zondag. Dat betekent dat het huis gevuld was met 7-jarige jongetjes. En met reptielen. Ja, reptielen. Sid wilde namelijk een reptielenfeestje. Zo gezegd, zo gedaan. De ouders huurden een bedrijf in dat 'de dierentuin naar je huis' brengt. Er was een twee meter lange slang, een tarantula, een hagedis, een kameleon, een gekko, een kleine slang en om het af te maken een naakte cavia. Die grote slang heb ik trouwens ook vastgehouden. Zie hieronder het bewijs.

Als kers op de taart was ik vandaag naar London. Voor het eerst in mijn leven trouwens. Ik wilde heel graag naar de London Dungeon, dus vandaag ging ik samen met Kristine op pad. De Dungeon was absoluut gaaf, maar helaas zat het weer ons niet mee. We zijn compleet natgeregend en hebben niet per se veel gezien van de stad. Ik wil dus sowieso nog een keertje gaan! Gelukkig ben ik in een uur in het centrum van de stad.

Dan zijn er natuurlijk nog een paar dingen die me de afgelopen tijd zijn opgevallen. Suneeta vroeg me laatst of ik last heb gehad van een cultuurshock. Daar moest ik even over nadenken, want er kwam niet meteen iets bij me op. Natuurlijk is alles een beetje anders dan in Nederland, maar toch niet echt een cultuurshock? Ik denk dat de grootste verschillen tussen Nederland en Engeland te vinden zijn bij het eten en de omgang tussen mensen. Hier zijn de mensen gek op marmite op toast, maar ik moet nog de eerste Nederlander ontmoeten die marmite lekker vindt. Ikzelf krijg het namelijk niet door mijn strot. Als ik het dan toch over toast heb, moet ik even benoemen dat toast hier ontbijt, lunch, diner, tussendoortje en toetje kan betekenen. De beste toast zorgt er trouwens voor dat de keuken aangebrand ruikt. Scrambled eggs, bacon en bonen kunnen hier ook op ieder moment van de dag worden gegeten. Eventueel met wat geraspte kaas en natuurlijk een kop thee.
En dan de omgang tussen mensen. Dat is een punt waar ik nog ontzettend aan moet wennen. In Nederland doe ik erg graag alsof ik iemand niet heb gezien als ik een bekende op straat tegenkom, maar hier kom je er niet onderuit. Het lijkt wel alsof je altijd een babbeltje moet hebben als je een bekende ziet. De gesprekken gaan dan altijd zo:
'Hoi, hoe is het?'
'Hallo. Met mij gaat het goed. Hoe gaat het met jou?'
'Fantastisch! Bij ons gaat ook alles goed.'
'Super. Fijne dag!'
Altijd droog en zonder enige betekenis of toegevoegde waarde. Als je geluk hebt vraagt iemand hoe het met je gaat terwijl diegene al doorloopt, zonder verder op je antwoord te wachten. Vraag het dan gewoon niet?
Dit geldt trouwens niet alleen maar voor bekenden. Zelfs in de winkels vinden winkelbedienden altijd een manier om met je te praten. Waar ik in Nederland al een 10 geef voor service als iemand oogcontact met me heeft gemaakt, praten ze hier met je alsof ze je al tijden kennen. Misschien behandelen ze hier standaard iedereen als een bekende? Ik ben er nog niet achter.

Zo kom ik mijn dagen hier dus wel door. Ik vermaak me prima en leer steeds meer mensen kennen. Ook ontdek ik stukje bij beetje deze fantastische stad beter kennen. En nog is er zo veel wat ik nog niet heb gezien. Gelukkig heb ik nog vier maanden om verder op ontdekking te gaan. (Benieuwd naar extra foto's of meer informatie over bovenstaande foto's? Klik hier. Deze keer weet ik zeker dat het de goede link is!)

Mama

Echt fijn dat je nu een aardig en leuk gezin hebt getroffen. Wat zul je veel leren en ontdekken in de komende maanden. Daar kan geen opleiding tegenop;-). Die slang en spin mogen daar blijven maar heerlijk om je vanavond weer te zien! ❤️

Jacqueline

Zo fijn dat je je draai daar hebt gevonden! X

Elmarije

Ik vind Marmite wel lekker ;)

Elly Breel

Wat klinkt dat geweldig. Ben een heel klein beetje jaloers; een heel klein beetje maar hoor. Vooral heel blij dat jij het zo naar je zin hebt. Dikke knuffel en veel liefs, Elly
(ps: hebben ze geen hond?)

Papa

Veel plezier in Engeland. En - er is reden daarvoor dat er verschillende culturen in de wereld zijn, anders was het gewoon heel saai! Ik hou van jou xxx papa en de kiddies